Sunday 21 October 2012

StrawBridgeCompetition (Part 1)

Tanggal .....errrr brape eak? ahh aku pun tak ingat..hehehe...sorry kengkawan....universiti aku ada menganjurkan Straw Bridge Competition....(dengar cam tak best je)...sat dulu...baru nak stat neh...so dipendekkan cerita semua budak sem 1 diwajibkan masuk...(aku un kenalah)...=,=!

Memang adat seorang budak mekanikal enginering yang suka wat kerja waktu-waktu terakhir....(eh sal skema je ayat aku neh?)  or keje last-last minit....hahaha!!


sebelum memulakan projek kena melakar dulu (1st sketching)



Bila dah sketch barulah tergopoh-gapah kitaorang buat kerja  mencantumkan straw...(padahal sketching last-last.....hahaha!)...tapi salah satu syarat pertandingan ialah tidak boleh menggunakan gam (atau staple, seletip, gam gajah, gam uhu atau yang sewaktu dengannya).....first time dapat tahu memang terkejut beruk der...(haram jadah nak cantum xguna seletip?)....tapi setiap benda ada penyelesaiannya...caranya dengan menggunakan jarum panas....


Ape kaitan dengan duit?

Panjang lagi aku nak cerita benda ni...tapi nanti aku sambung k?...okeh duit yang sebenarnya aq tak sangka ialah duit untuk membeli jarum....dalam kumpulan aku (11orang) ,hanya aku je yang ada jarum pada mulanya...(haram jadah nak cantumkan dekat beratus straw dengan beribu cucukkan)...so inisiatifnya adalah dengan membeli jarum dengan budak lain yang berlainan course dengan kitaorang....memang seksa sebab majoriti budak kat blok aku semua mechy (mechancal enginnering)...


kalau nak cantumkan antara 2 straw memerlukan dekat berpuluh cucukan,
bayangkan nak buat jambatan atas ni...


Mujurlah ada beberapa member yang perihatin....jual 50 sen sebatang...hehehe...tapi yang lecehnya jarum ni low specific heat capacity (ceh dah termasuk lak fizik konon nak menunjuk,hahaha!)atau kata lain memang cepat bengkok.....jadi memang banyaklah member yang untung bukak bisnes jual jarum bulan tu...hahaaha!!(macam haram)

Lain barang? hehehe of course ada....macam lilin...nak dijadikan cerita lokasi projek kitaorang (bilik member aku, shahid) memang bawah kipas punya...so memang cepat lilin habis...mula-mula aku tak realize benda ni tapi bila fikir-fikir balik, dah 12 batang lilin kitaorang gunakan...(amboi hisap lilin ke bang?)...



bersambung.....












No comments:

Post a Comment