Saturday 3 November 2012

Asrama?NO or YES?

Duit?

Bila tengok zack zuhairi update blog, terus aku nak juga update, hahaha memang lawak gila...berguling-guling aku golek atas tanah...(agak ko duduk kat luar ke ape?)hehehe..maksud aku lantai bilik laaa...ish korang ni...hehehe...senior saser aku uh memang aku kagum...(weh aku junior zack! bangga gila!)....

Bulan 10 dah melabuhkan tirai...means aku ada dalam sebulan lagi kat rumah ni...(perasaan bercampur-baur, suka+sedih+gembira+tak tahu nak cakap ape)...memang tu yang akan dirasai oleh bebudak yang tinggal jauh apabila tiba masanya untuk pulang...Bila dah dekat kolej ni memang kita akan rasa bercampur baur tapi kalau kat asrama masa sekolah dulu gua boleh jamin majoriti akan kata TAKNAK! pada ASRAMA... (dah macam kempen rokoklak..hahaha!)

bila nak balik mulalah emo...
Bila nak balik mulalah emo tak tentu pasal...yang perempan tu mungkin boleh di consider datang bulan ke ape...Kalau dah laki pun same, ape celoppp tu?hahaha...aku ingat dulu aku pun pernah berada di tempat yang sama...

Masa form 1 jangan ceritalah..memang nangis-nangis gak waktu tu..(bohonglah hati tengah kaca waktu tu..isap susu ag...tapi susu dutchladylah...bukan susu cap junjung...(eh betul lah...apa korang fikir susu cap junjung tu ape?adalah dulu weh! cap junjung bukan jap gantung...otak kuning memasing...hahaha!)

hah tak percaya sangat...krimer manis uh!
Back to the entry....bila dah liat uh mula lah ibu bapa memainkan peranan penting dalam dok memancing anak-anak dorang supaya suka tinggal kat asrama...kadang-kadang sampai berbelanja.. (hah masuk bab duit!) 

Ada parent yang sanggup menggunakan pelbagai teknik...antaranya...

1-    Melawat anak dorang tiap-tiap hari..lepas tu makin hari dijarakkan menjadi dua hari sekali and akhirnya     tak melawat terus...(haram jadah ko along...comformlah dorang melawat...)hehehe...sori-sori...


2-    Memberi duit belanja yang agak lumayan ...(khusus untuk anak-anak yang mata duitan...hahaha)


3-    Berjanji untuk membelikan sesuatu yang sudah lama anaknya inginkan...sebagai contoh-( Boboi2, kalau boboi masuk asrama nanti ayah belikan PS3 nak?) memang sedap mak bapak kita pancing...maklumlah...budak UPSR ag...tau nak main je...


4-    Buat don't know je kat anak sampailah anak bersetuju...(teknik ni agak kejam namun kadang-kadang berhasil...khas buat budak perempuan yang hati macam kaca...opsss aduh jangan baling tomato kat aku! ok2 perempuan yang berhati lembut...)


5-    Memberi ceramah di meja makan...(yang ni perit sebab tetengah makan leh tercekik and died...hahaha!!)

Agak-agak dulu parent korang guna cara cmner?(kalau takde leh share)Aku tau sebab aku pernah lalui semua ni...(parent aku un ada guna salah satu benda ni..hehehe)....tap bila lama-lama kita akan terfikir...bagus juga duduk asrama...and lama-lama kita akan seronok..tapi bila kita balik rumah virus homesick menyuntik lagi sampai time nak balik kita kena sindrom yang sama walaupun dah bertahun duduk asrama...hehehe
ibu bapa sentiasa mengharapkan anaknya berdikari....


Bila aku tenung balik...aku bersyukur dengan apa yang aku capai...sekarang dah duduk kolej...hidup sudah bebas..namun apa yang mengajar aku supaya sentiasa ingat siapa diri aku ialah prinsip hidup di asrama yang penuh dengan peraturan....tenunglah balik diri korang...=)

No comments:

Post a Comment